Mijn fietsaccu is kapot. Wat nu?
Je fietsaccu is kapot. Hij is gevallen, beschadigd of hij laadt niet goed meer op. Wat moet je doen met een kapotte fietsaccu?
15 mei 2024 2 minuten leestijd
Van een fietsaccu mag je verwachten dat hij tegen een stootje kan. En dat hij zeker drie tot vijf jaar lang de Hollandse plensbuien trotseert. Maar het is en blijft de energiebron van je elektrische fiets. En dus is hij onderhevig aan veroudering en slijtage – net als alle andere accu’s. Hoe weet je dat je fietsaccu achteruit gaat? En wanneer is hij aan vervanging toe?
Ofwel: je kunt steeds minder ver fietsen zonder je fietsaccu op te laden. Dat lijkt een duidelijk signaal dat je accu het aan het begeven is. Maar de actieradius kan ook ongemerkt achteruit gaan. Zeker als je vooral korte afstanden aflegt. Dan geeft je fietsaccu elke keer aan dat hij voor 100 procent is opgeladen. Terwijl hij allang aan kracht heeft verloren! Probeer het maar eens een ritje uit. Loopt de actieradius snel terug? Dan wordt het tijd voor een nieuwe accu.
Lees ook: Hoe ver kom ik met een volle fietsaccu?
Een wat oudere fietsaccu heeft langer nodig om op te laden. Dat is normaal. Maar als het opladen ineens veel langer duurt – of zo lang dat het irritant wordt – dan heeft je accu zijn beste tijd gehad. Ren niet meteen naar de fietsenwinkel voor een nieuwe fietsaccu. Het zou ook de lader kunnen zijn die aan vervanging toe is. De fietsenmaker kan dat voor je testen.
Merk je dat het laden stopt bij 90 of 95 procent? Dan is dat een signaal dat de kwaliteit van je fietsaccu achteruit gaat. Natuurlijk kun je nog gewoon blijven fietsen met een onvolledig opgeladen accu. Maar wees gewaarschuwd. Hou er rekening mee dat je op vrij korte termijn een flinke kostenpost hebt. Een nieuwe fietsaccu kost gemiddeld al gauw vijfhonderd euro.
Lees ook: Fietsaccu opladen? Zo doe je dat veilig en slim
Schade aan je fietsaccu ontstaat vooral als je fiets op de grond is gevallen. De buitenkant kan beschadigd zijn – dat zie je meteen. Maar veel geniepiger: de schade kan ook aan de binnenkant zitten. Als er een accucel is losgeschoten, kan dat kortsluiting of brand ontlokken. Neem bij een val of zichtbare schade dus geen enkel risico. Een nieuwe fietsaccu kopen hoeft niet meteen. Maar laat je accu wel eerst nakijken voordat je hem weer gebruikt.
Lees ook: Mijn fietsaccu is gevallen. Kan ik hem nog gebruiken?
Soms laadt een fietsaccu helemaal niet meer op. Of de acculader geeft een foutmelding aan. Dat is heel slecht nieuws. Grote kans dat er diepontlading is ontstaan. Dan zit er geen enkele spanning meer in je accu. Hij is zo leeg dat je hem niet meer kunt gebruiken, niet meer kunt opladen en zelfs niet meer kunt laten repareren. Van diepontlading gaat je fietsaccu onherstelbaar kapot. Laadt je accu dus niet meer op? Dan is vervanging je enige optie.
Lees ook: Hoe voorkom je diepontlading van je fietsaccu?
Bij gemiddeld gebruik neemt de accucapaciteit na drie tot vijf jaar al behoorlijk af. Je weet nu aan welke signalen je slijtage kunt herkennen. De vraag is: wat doe je met een fietsaccu die aan vervanging toe is? Laat je hem reviseren? Ga je voor een nieuwe accu? Of denk je zelfs aan een nieuwe elektrische fiets? Waarom ook niet. De techniek van e-bikes verandert snel. Wat je ook kiest: bedenk eerst waarvoor je je fiets – en dus je fietsaccu − nodig hebt. Bijvoorbeeld met de hulp van de Consumentenbond. Dat kan je een hoop geld schelen!
Veel fietsenmakers hebben een inleverpunt voor fietsaccu’s. Zoek er één bij jou in de buurt. Dan recyclen wij je fietsaccu tot kraan of brilmontuur!
Je fietsaccu is kapot. Hij is gevallen, beschadigd of hij laadt niet goed meer op. Wat moet je doen met een kapotte fietsaccu?
Haal jij je volle fietsaccu van de lader? Wel als je denkt aan je veiligheid én de levensduur. Zorg dat je fietsaccu langer meegaat.
De website, https://www.legebatterijen.nl plaatst Functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Door op 'Ik ga akkoord' te klikken geef je ook toestemming voor het plaatsen van Marketing cookies, die wel persoonsgegevens verwerken. Zie onze Privacy- en Cookie verklaring voor meer informatie.
Ik ga akkoordNiet akkoord