Wat is een fietsaccu?
Een fietsaccu is een oplaadbare batterij voor je elektrische fiets. Wat is een fietsaccu en welke typen zijn er naast lithium-ion?
17 april 2023 2 minuten leestijd
Het zonnetje schijnt zowaar! Tijd voor een tocht op je elektrische fiets. Dat is lang geleden, dus je wilt nog even gauw je fietsaccu opladen. Hè? De acculader geeft een foutmelding aan. Wat is er aan de hand? Grote kans dat er diepontlading is ontstaan. En dat is héél slecht nieuws voor je fietsaccu. Wat is diepontlading precies en nog belangrijker: hoe voorkom je het?
De accu van je elektrische fiets loopt langzaam leeg als je hem niet gebruikt. Net als iedere andere accu. Dat is normaal. Deze zelfontlading gaat door totdat er geen enkele spanning meer in je accu zit. Totdat je fietsaccu he-le-maal leeg is dus. Op dat punt is diepontlading bereikt. Je fietsaccu is zo leeg dat je hem niet meer kunt gebruiken, niet meer kunt opladen en zelfs niet meer kunt laten repareren. Van diepontlading gaat je accu onherstelbaar kapot.
Elke fietsaccu heeft zijn eigen zelfontladingsnelheid. De ene accu loopt binnen een week helemaal leeg en de andere binnen een maand. Maar feit is dat je diepontlading hoe dan ook wilt voorkomen. Gelukkig kan dat. Hoe? In het kort: door je accu op tijd op te laden. Sowieso na elke langere fietstocht. Een paar uur wachten is geen ramp, maar je kunt er beter een gewoonte van maken om je fietsaccu direct op te laden. Dan kun je het ook niet vergeten.
Om diepontlading te voorkomen, moet je alert blijven. Want ook als je je fiets niet gebruikt, loopt je accu dus langzaam leeg. Laad je fietsaccu daarom minimaal eens per drie maanden op. Vaker mag ook. Dit is je eigen verantwoordelijkheid. Diepontlading valt meestal niet onder de garantie van fietsaccu’s. Klop je met een diepontladen accu bij de fietsenmaker aan? Dan zal hij je vertellen dat de kosten voor een nieuwe accu voor eigen rekening zijn.
Tijdens het fietsen kan gelukkig geen diepontlading ontstaan. Dat komt doordat fietsaccu’s een ingebouwd BMS hebben: een Batterij Management Systeem. Dit systeem bewaakt de ontlading. Komt de diepontladingsgrens in zicht? Dan schakelt het BMS je fietsaccu ruim op tijd uit. Je trapondersteuning valt uit en je zult op eigen kracht verder moeten trappen. Eenmaal op je bestemming weet jij wat jou te doen staat: hup, opladen die fietsaccu!
Een fietsaccu is een zeer krachtige batterij. Daarom moet je er slim en veilig mee omgaan, vooral tijdens het opladen. Zorg in de eerste plaats voor een goede oplaadplek. Leg je fietsaccu vrij neer, zodat hij zijn warmte kwijt kan. Niet te dicht bij de kachel, niet in de volle zon en uit de buurt van kussens en anders brandbare materialen. Kamertemperatuur is ideaal. En is er inderdaad sprake van diepontlading? Probeer ‘m dan vooral niet tóch op te laden, want er kan dan makkelijk brand onstaan. Meer weten? Lees alle veiligheidstips op de pagina Veilig omgaan met fietsaccu’s.
We hebben 10 tips voor je op een rijtje gezet. Doe er je voordeel mee!
Een fietsaccu is een oplaadbare batterij voor je elektrische fiets. Wat is een fietsaccu en welke typen zijn er naast lithium-ion?
Er bestaan honderden soorten fietsaccu’s. Ze verschillen per plaats, metalen, voltage en capaciteit. Welke soorten fietsaccu’s zijn er?
Fietsaccu’s lever je in bij een Wecycle-fietsenwinkel. Door recycling winnen we metalen terug.
Hoe onderhoud je een fietsaccu en hoe laad je hem veilig op? Je leest het in onze tips.
De website, https://www.legebatterijen.nl plaatst Functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Door op 'Ik ga akkoord' te klikken geef je ook toestemming voor het plaatsen van Marketing cookies, die wel persoonsgegevens verwerken. Zie onze Privacy- en Cookie verklaring voor meer informatie.
Ik ga akkoordNiet akkoord