Soorten fietsaccu’s

Van stadsfiets tot bakfiets en van vouwfiets tot mountainbike. Eén op de vijf verkochte fietsen is tegenwoordig elektrisch. Logisch, want dat fietst een stuk sneller en comfortabeler. Maar al die verschillende e-bikes hebben ook verschillende accusystemen. Er bestaan wel honderden soorten fietsaccu’s. Hoe houd je al die soorten fietsaccu’s uit elkaar?

Plaats van de accu op de elektrische fiets

Je kunt de soorten fietsaccu’s indelen naar de plaats op je fiets. Meestal zit een accu onder de bagagedrager. Veilig en mooi weggewerkt. Een accu bij je frame onder het zadel komt ook vaak voor. Het voordeel daarvan is dat je fiets wat stabieler op de weg ligt, zeker in combinatie met een middenmotor. Dit zijn alle mogelijke plaatsen voor fietsaccu’s:

  • Onder of op de bagagedrager
  • Bij het frame onder je zadel
  • Bij de onderste framebuis
  • Bij de kettingkast
  • Bij de jasbeschermers vlakbij de bagagedrager
  • Bij de bagagedrager aan de voorkant (uitzondering)

Soorten fietsaccu’s: vast of uitneembaar

Sommige fietsaccu’s zitten niet aan je fiets, maar in je fiets. Ze zijn weggewerkt in het frame, de kettingkast of een ander onderdeel. Meestal kun je zo’n vaste fietsaccu niet van je fiets halen. Hij is niet-uitneembaar, waardoor je de accu dus altijd met fiets en al moet opladen. Dat kan onhandig zijn. Een uitneembare fietsaccu laad je makkelijker thuis op, maar is daarentegen diefstalgevoeliger. Zo’n accu moet je dus op slot doen of meenemen.

Voltage (V) en ampères per uur (Ah)

Een fietsaccu heeft altijd een vast voltage. Zo zijn er fietsaccu’s van 24, 26, 36 en 43 volt. Het voltage geeft aan hoeveel spanning er op de accu staat. Dit zegt nog niks over de stroom die de accu kan leveren om de motor te laten draaien: het aantal ampères per uur (Ah). Er zijn fietsaccu’s tussen de 8 en 25 Ah. Zie je 21 Ah op accu staan? Dat betekent dat die fietsaccu 21 uur lang één ampère stroom levert. Daarna zit er geen energie meer in.

Capaciteit (Wh) en actieradius

In plaats van Ah staat er soms Wh op een fietsaccu: het aantal wattuur. Wh heeft betrekking op de totale hoeveelheid energie die de fietsaccu kan leveren: op de capaciteit dus. Je kunt de capaciteit ook zelf uitrekenen door het voltage te vermenigvuldigen met de ampères per uur. Zo heeft een fietsaccu van 26 volt en 21 Ah een capaciteit van 26 x 21 = 546 Wh. Hoe hoger de capaciteit van een fietsaccu, hoe meer kilometers je kunt fietsen met een volledig opgeladen accu (de actieradius). Maar ook: hoe duurder en hoe zwaarder de accu.

Chemische samenstelling van fietsaccu’s

Dan zijn er nog vier soorten fietsaccu’s in omloop op basis van de chemische samenstelling: de metalen in de accu. Deze typen fietsaccu’s hebben hun eigen voor- en nadelen.

  • NiCd-accu: nikkel (Ni) en cadmium (Cd)
  • NiMh-accu: nikkel (Ni) en een metaalhydride (Mh)
  • Li-ion-accu: verbindingen (ion) van lithium (Li)
  • LiPo-accu: lithium (Li) en een polymeer (Po)

Voor alle soorten fietsaccu’s geldt tot slot: let op de veiligheidsvoorschriften en lever oude accu’s in bij een fietsenwinkel die is aangesloten bij Stichting OPEN of de milieustraat van de gemeente. Lees hier waarom.