Wat is een fietsaccu?
Een fietsaccu is een oplaadbare batterij voor je elektrische fiets. Wat is een fietsaccu en welke typen zijn er naast lithium-ion?
Een fietsaccu is een zeer krachtige batterij voor je elektrische fiets. Twintig kilometer lang 25 kilometer per uur fietsen? Geen probleem! Zeker niet met een lithium-ionaccu, waarmee bijna alle nieuwe e-bikes tegenwoordig standaard zijn uitgerust. Maar hoe krachtiger een accu, hoe voorzichtiger we moeten zijn. Hoe ga je veilig en verantwoord om met fietsaccu’s?
Veilig omgaan met fietsaccu’s begint bij het lezen van de handleiding. Dat is heel belangrijk omdat elke fietsaccu is ontworpen voor een specifieke elektrische fiets. Met andere woorden: geen enkele fietsaccu is hetzelfde. Zorg dat je kennis hebt van de accu op jóuw fiets.
Er zijn vele soorten fietsaccu’s in omloop. Gebruik alleen de lader die bij je fietsaccu zit of die wordt geadviseerd. Een niet-originele acculader kan je accu beschadigen.
Een fietsaccu kun je maar een beperkt aantal keer opladen. De meeste accu’s gaan gemiddeld vijf jaar mee. Wil je de levensduur verlengen, haal hem uit de lader als hij vol is.
Dat betekent: in een droge, niet te warme én niet de koude omgeving. Geen volle zon, geen vrieskou en bij voorkeur op kamertemperatuur. Zorg voor een vrije, stabiele en onbrandbare plek, dus niet bij kussens of gordijnen. En hang voor de zekerheid een rookmelder op.
En dus niet ’s nachts, als je er geen toezicht op hebt. Dan kun je het BMS van je fietsaccu in de gaten houden: het batterijenmanagementsysteem dat de voltage en temperatuur regelt. Handig, want het BMS geeft aan wanneer je accu zo heet wordt dat er kortsluiting dreigt.
Minimaal, vaker mag ook. Een fietsaccu loopt langzaam leeg, dat is normaal. Hij gaat alleen onherstelbaar kapot als hij helemaal leeg raakt. Dat heet diepontlading. Je voorkomt diepontlading door je accu regelmatig op te laden. Dus ook als je je fiets niet gebruikt.
Tijdens het fietsen zorgt je BMS ervoor dat je accu altijd een beetje gevuld blijft. Maar let op! Kom je na een langere fietstocht thuis met een bijna lege accu? Stop hem dan meteen in de lader. Anders vindt er alsnog diepontlading plaats en kun je je accu niet meer gebruiken.
Merk je dat je steeds korter kunt fietsen met een opgeladen accu? Of duurt het opladen langer? Probeer de accu dan niet zelf te repareren. Schakel een deskundige in, zoals een BOVAG-fietsspecialist, om je accu te beoordelen.
Merk je dat je fietsaccu niet goed functioneert? Bijvoorbeeld door een lekkende vloeistof, overmatige hitte, een sterke geur, rook of vonken? Denk dan eerst aan je eigen veiligheid. Leg de accu in een emmer met droog zand en bewaar deze buiten op een droge plek.
Laat een beschadigde accu niet te lang in die emmer met droog zand liggen. Lever hem zo snel mogelijk in bij een fietsenwinkel die tevens Wecycle-inleverpunt is of de milieustraat van de gemeente. Dit geldt ook voor oude fietsaccu’s die gewoon op zijn. Fietsaccu’s inleveren betekent meedoen met recyclen!
Een fietsaccu is een oplaadbare batterij voor je elektrische fiets. Wat is een fietsaccu en welke typen zijn er naast lithium-ion?
Er bestaan honderden soorten fietsaccu’s. Ze verschillen per plaats, metalen, voltage en capaciteit. Welke soorten fietsaccu’s zijn er?
Fietsaccu’s lever je in bij een Wecycle-fietsenwinkel. Door recycling winnen we metalen terug.
Het is winter. Daarom: 10 tips om met je elektrische (bak)fiets de kou te trotseren en de vaart erin te houden.
De website, https://www.legebatterijen.nl plaatst Functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Door op 'Ik ga akkoord' te klikken geef je ook toestemming voor het plaatsen van Marketing cookies, die wel persoonsgegevens verwerken. Zie onze Privacy- en Cookie verklaring voor meer informatie.
Ik ga akkoordNiet akkoord