Fietsaccu inleveren voor recycling
Fietsaccu’s lever je in bij een Wecycle-fietsenwinkel. Door recycling winnen we metalen terug.
17 september 2022 2 minuten leestijd
Je loopt de garage in en ziet een groen lampje branden op je acculader. Mooi, denk je. De accu van je elektrische fiets is weer vol. Maar wat doe je met die informatie? Laat je de volle fietsaccu in de lader zitten? Of haal je de lader juist uit het stopcontact? Het is belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Voor je eigen veiligheid én voor de levensduur van je fietsaccu.
Natuurlijk, elke fietsaccu is voor gebruik uitgebreid getest. En er zijn veel veiligheidsregels voor fabrikanten en leveranciers. Dus je mag ervan uitgaan dat je je fietsaccu veilig kunt gebruiken. Ook de grootste krachtpatser onder de fietsaccu’s: de lithium-ionaccu, die tegenwoordig standaard op bijna elke nieuwe e-bike zit. Maar toch. Hoe veilig je fietsaccu ook is, het is en blijft een grote energiebron. Bij verkeerde omstandigheden zit een ongeluk in een klein hoekje. Denk aan hitte, water of beschadiging door een val.
Lees ook: Veilig omgaan met fietsaccu’s
Met een fietsaccu moet je dus altijd opletten. Zeker tijdens het opladen, als je je fietsaccu vult met elektrische energie uit het stopcontact. Het risico op kortsluiting is altijd aanwezig, hoe klein ook. Het is daarom slim om alle laadtips op te volgen. Over één tip bestaat nogal wat verwarring. Want moet je je fietsaccu nu wel of niet van de lader halen als hij vol is? In sommige gebruiksaanwijzingen staat van niet; in andere van wel. Het punt is: dat verschilt per acculader. Onze tip? Ga gewoon voor de allerveiligste optie en haal de stroom eraf.
Dus zie je het groene lampje van je acculader branden? Dan haal je vanaf nu altijd de stekker uit het stopcontact. Dat heeft een extra voordeel. Als je een volle fietsaccu van het lichtnet haalt, gaat hij namelijk langer mee. Ja, echt. Elke accu heeft een maximum aantal laadcyclussen. Je kunt dus hem niet onbeperkt blijven opladen. Elk jaar gaat de capaciteit een klein beetje achteruit. En na een jaar op vijf is je fietsaccu op. Wil je de levensduur verlengen, dan kun je de laadcyclussen dus inkorten. Door de accu van de lader te halen! Er is één uitzondering: de automatische acculader. Die moet je juist in de lader bewaren.
Een nieuwe fietsaccu kopen is een dure grap. Het is daarom slim om te zorgen dat hij langer meegaat. Dat doe je niet alleen door op te letten bij een volle accu, ook bij een lege accu. Als een fietsaccu helemaal leeg raakt, gaat hij onherstelbaar kapot. Dat heet diepontlading. Je voorkomt diepontlading door je accu regelmatig op te laden, ook als je je e-bike niet gebruikt. Sowieso eens per drie maanden én na elke langere fietstocht. En is je fietsaccu na een oplaadbeurt weer vol? Dan haal jij natuurlijk de stekker uit het stopcontact!
Lever hem in bij een fietsenmaker die tevens Wecycle-inleverpunt is, of bij de milieustraat. Dan recyclen we hem tot kraan of brilmontuur!
Fietsaccu’s lever je in bij een Wecycle-fietsenwinkel. Door recycling winnen we metalen terug.
Je oude fietsaccu voor je elektrische fiets: die gooi je natuurlijk niet in de vuilnisbak. Wat doe je wél met je oude fietsaccu?
Hoe onderhoud je een fietsaccu en hoe laad je hem veilig op? Je leest het in onze tips.
De website, https://www.legebatterijen.nl plaatst Functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Door op 'Ik ga akkoord' te klikken geef je ook toestemming voor het plaatsen van Marketing cookies, die wel persoonsgegevens verwerken. Zie onze Privacy- en Cookie verklaring voor meer informatie.
Ik ga akkoordNiet akkoord