Een accu die vijf keer zo snel laadt én je drie keer zo ver brengt

Een accu die vijf keer zo snel laadt én je drie keer zo ver brengt

4 december 2020 < 1 minuten leestijd

De wereld staat nooit stil, en zo ook de wereld van accu’s. Ontwikkelaars zijn altijd op zoek naar verbetering van huidige producten, middelen en technieken. Zo werkt SALD, een spin-off van SoLayTrec uit Eindhoven, aan de ontwikkeling van een revolutionaire accu. Wat de accu bijzonder maakt, is de nieuwe techniek die ervoor zorgt dat deze accu drie keer zo sterk is als huidige accu’s. Een autorit van 1.000 kilometer wordt daarmee een makkie. Maar hoe maken ze dit mogelijk? En zien we hierin ook kansen voor fietsaccu’s?

Coating-techniek

Het ultieme doel van SALD is een accu te ontwikkelen die lichter, veiliger en sterker is dan huidige accu’s. Om dit te kunnen realiseren maken ze gebruik van een speciale coating-techniek, ontwikkeld door ingenieurs van TNO en Fraunhofer. De techniek maakt het mogelijk een superdunne laag aan te brengen op oppervlaktes. Door die laag ontstaat een zogenoemde “Artificial Solid-Elektrolyte Interphase” (A-SEI), die de kracht van de SEI sterk verbetert. Door toepassing van deze coating-techniek is een SALD accu vijf keer zo snel op te laden dan huidige accu’s. Binnen 10 minuten laadt de accu op tot 80% en na 20 minuten is hij zelfs al vol. Bovendien kun je minstens drie keer zo ver rijden. Sneller laden én verder rijden dus!

Lees ook: Fietsaccu opladen? Zo doe je dat veilig én slim

Vervolg op lithium-ion

De accu van SALD is een vervolg op de veel gebruikte lithium-iontechnologie (Li-ion). En die wordt het meest gebruikt voor fietsaccu’s. Lithium is het lichtste metaal ter wereld en accu’s van dit materiaal gaan lang mee en zijn vaak binnen drie à vier uur weer opgeladen. Het is al een superkrachtige accu, maar met de techniek van SALD zien we hier nog veel kansen.

De SALD coating-techniek wordt nu ontwikkeld voor betere accu’s in auto’s. De verwachting is dat auto’s met deze speciale accu’s rond 2022-2023 op de markt komen. De techniek blijkt ook van nut voor andere elektrische apparaten. Een interessante ontwikkeling die we hopelijk ook binnen de fietsaccu wereld terug gaan zien.

  • Dit artikel delen: