Nederland fietsland: de meest fascinerende fietsfeiten op een rij
Van de oorsprong van de fiets tot het groeiende gebruik van e-bikes en het belang van fietsen voor gezondheid.
24 oktober 2023 2 minuten leestijd
Brrr, je voelde het al aankomen. De wintertijd gaat weer in, in de nacht van zaterdag 28 op zondag 29 oktober. De klok een uur achteruit, jij een uur langer slapen en vooral ook: een uur eerder donker in de avond. Hoog tijd om je fietsverlichting te controleren! Werkt je voor- én je achterlicht? En als je geen dynamo hebt: zijn de batterijen in je fietslampen nog goed?
Je zal niet de eerste zijn. Stap je na je werk op je fiets, blijken de batterijen in je fietslichten leeg. Daar ga je dan in het donker. Slecht zichtbaar voor de andere weggebruikers, een gevaar voor jezelf en een boete van € 60 riskerend. Die je overigens ook krijgt als één van je fietslampen het niet doet of als je fietslampen knipperen. Een grootschalig onderzoek van Veilig Verkeer Nederland bevestigt de conclusie dat bijna 30 procent van de Nederlanders geen of geen volledige fietsverlichting heeft. Daar zitten ook een hoop kinderen tussen.
Het is slim om je fietsverlichting in orde te maken voordat het donker je overvalt. Waar je op moet letten? De Rijksoverheid heeft alle eisen op een rij gezet. Concluderend heb je een wit of geel voorlicht nodig dat recht vooruit schijnt, een rood achterlicht dat recht achteruit schijnt en reflectoren op de achterkant, trappers en wielen. Deze regels gelden voor vaste lichten én voor losse fietslampjes. Aan die losse lampjes zijn nog meer voorwaarden verbonden. Zo mag je ze niet als extra fietsverlichting gebruiken en ook niet aan je arm vastmaken.
In de meeste fietslampen zitten van die ronde, platte knoopcelbatterijen of AAA-batterijen. Die kun je dus prima vervangen als je merkt dat ze leeg zijn. Zonde om meteen nieuwe fietslampjes te kopen, en ook beter voor het milieu. Fietslampbatterijen koop je gewoon in de supermarkt. Het verwisselen is eenvoudig als je weet hoe het werkt. De meeste fietslampjes kun je opendraaien met een schroevendraaier. Kan dat niet, dan is er waarschijnlijk sprake van een kliksysteem. Dat is vaak zo bij fietsverlichting die werkt op knoopcelbatterijen.
Hoe klein knoopcelbatterijen ook zijn, het blijven chemische fabriekjes waar je voorzichtig mee om moet gaan. Zo kan het zuur aan je vingers de nieuwe batterij aantasten. Gebruik tijdens het verwisselen daarom liever een pincet of een tangetje. Ook kan er in de lege batterij nog restspanning zitten. Die kan kortsluiting veroorzaken als de polen in aanraking komen met de polen van andere batterijen. Gooi lege batterijen dus niet zonder nadenken op een hoop. En plak lege knoopcellen altijd af met tape of plakband. Wel zo verantwoord!
Gooi de lege batterijen uit je fietsverlichting niet in de vuilnisbak, maar lever ze in bij een van de ruim 28.000 inleverpunten voor lege batterijen. Dan recyclen we de metalen en maken we er nieuwe producten van. Zoals een regenpijp, een kaasschaaf of een step! Heb je een fietslampje met een ingebouwde batterij? Die lever je in bij een inleverpunt voor apparaten of bij de milieustraat van de gemeente. Bedankt!
Vul je postcode in of gebruik je huidige locatie en zie direct de inleverpunten bij jou in de buurt!
Van de oorsprong van de fiets tot het groeiende gebruik van e-bikes en het belang van fietsen voor gezondheid.
Het is winter. Daarom: 10 tips om met je elektrische (bak)fiets de kou te trotseren en de vaart erin te houden.
Bereken je actieradius. Hoe groter de actieradius, hoe meer kilometers je kunt fietsen.
De website, https://www.legebatterijen.nl plaatst Functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Door op 'Ik ga akkoord' te klikken geef je ook toestemming voor het plaatsen van Marketing cookies, die wel persoonsgegevens verwerken. Zie onze Privacy- en Cookie verklaring voor meer informatie.
Ik ga akkoordNiet akkoord