Vijf goede fietsvoornemens voor 2024

19 januari 2024 2 minuten leestijd

Fietsen is gezond, en dat geldt evengoed voor de elektrische fiets. Logisch, want je bent lekker buiten én in beweging. Wie een halfuur per dag fietst, merkt de voordelen al gauw. Meer conditie, kracht, balans en ontspanning. Goh, waarom spring je niet wat vaker op de fiets? Deze vijf goede fietsvoornemens geven je een klein duwtje in de rug. Zet hem op!

Voornemen #1 Maak van fietsen dagelijkse routine

Iedereen beweegt. Niet alleen naar werk of school, maar ook naar de winkel, de bieb of naar vrienden. Vaak zijn dit korte afstanden van enkele kilometers. Natuurlijk, het is makkelijk om de auto te pakken. Zeker als het weer tegenzit. Maar eerlijk is eerlijk: fietsen is net zo makkelijk. En met al die korte stukjes zit je zo aan de dagelijkse beweegnorm van dertig minuten. Dus maak van fietsen dagelijkse routine. Wedden dat de lichte tegenzin verdwijnt als je eenmaal goed en wel in het zadel zit? Al helemaal als je investeert in een regenpak.

Voornemen #2 Plan een fietstocht door Nederland

Nederland is een fietsland. Er ligt bijna 35.000 kilometer aan fietspaden, dus doe er je voordeel mee. Er zijn prachtige fietstochten te maken. Je komt op plekken waar je met de auto zo voorbij rijdt. Bossen, duinen, heidevelden, zandverstuivingen, historische dorpen, pittoreske vergezichten: ons land heeft het allemaal. De meeste fietsroutes leiden je ook nog eens langs gezellige fietscafés, hotels en restaurants. Dus als je eenmaal de smaak te pakken hebt… Plan je fietsroute bijvoorbeeld via route.nl, ANWB of Nederland Fietsland.

Voornemen #3 Gebruik de fiets om te onthaasten

Een ontspannen fietstocht is net als een yogasessie. De zich herhalende trapbewegingen hebben een rustgevend effect op lichaam en geest. Je ademhaling komt tot rust, je hoofd wordt helder en je maakt endorfine en serotonine aan: de stofjes die zorgen voor een gevoel van geluk. Dat gevoel zal je dan ook regelmatig overvallen als je al fietsend je hoofd leegmaakt. Geen haast, geen stress, maar vooral: vrijheid. Vrijheid om te zijn wie je bent, om te voelen wat je voelt en om in het moment te leven. Fietsen als ultieme onthaastsessie.

Voornemen #4 Geef je (elektrische) fiets wat liefde

Een beetje fiets gebruik je bij weer en wind. Denk eens aan al dat vuil dat eraan blijft kleven. Bladeren, modder, pekel van zoutstrooiers. Geef je fiets daarom regelmatig wat liefde, zeker bij winters weer. Maak je ketting schoon en droog, en vet hem goed in met kettingolie. Poets je frame zachtjes met een sopje van afwasmiddel of autoshampoo en wrijf het daarna in met vuil- en waterafstotende fietsolie. En heb je echt veel liefde te geven? Plan dan eens een onderhoudsbeurt in bij een fietsspecialist en laat je remmen, lichten en instellingen checken.

Lees ook: Tien wintertips om veilig de e-bike te gebruiken

Voornemen #5 Wees zuinig op je fietsaccu

Dit voornemen is speciaal voor de dertig procent van de volwassen fietsers met een e-bike. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: ga veilig en verantwoord om met je fietsaccu. Het is een krachtige batterij die de nodige aandacht behoeft. Bescherm je fietsaccu daarom tegen vorst, laat hem op kamertemperatuur komen voordat je hem oplaadt en bovenal: voorkom dat de fietsaccu helemaal leeg raakt. Een volledig ontlaadde accu is niet meer te gebruiken, niet meer op te laden en zelfs niet meer te repareren. Wees er dus zuinig op!

Veiligheidstips voor je fietsaccu

Hoe vaak, waar en wanneer kun je je fietsaccu het best opladen? En wat doe je met een kapotte accu? Deze antwoorden en meer vind je in onze infographic met veiligheidstips.

bekijk de infographic

 

  • Dit artikel delen: