Wintertijd: controleer je fietsverlichting
Maak je fietsverlichting in orde met een wit of geel voorlicht, een rood achterlicht en reflectoren op de achterkant, trappers en wielen.
30 november 2023 3 minuten leestijd
Vroeg donker, de straten nat, ijzige wind. De winter komt eraan en dat is te merken als je de e-bike pakt naar school, je werk of de supermarkt. Bij kou, regen en vorst moet je extra voorzichtig zijn met je elektrische fiets. En je fietsaccu is niet bestand tegen temperaturen onder het vriespunt. Hoe ga je dan toch veilig de weg op met je e-bike? Tien wintertips!
Je zal niet de eerste zijn die onderuit gaat op een nat wegdek. Kijk in de winter uit met de turbomodus en trek op in een lage versnelling. Dat verkleint het risico op slippen. Daarbij doet je rem het minder goed als er natte bladeren of sneeuwblubber op de weg liggen, en al helemaal als je e-bike geen antiblokkeersysteem (ABS) heeft. Het is daarom slim om je remgedrag aan te passen en een maximumsnelheid aan te houden van 20 kilometer per uur.
Goede fietslampen en reflectoren zijn cruciaal voor de veiligheid van jezelf en anderen. En zeker in de winter, als regen je zicht ook overdag belemmert. Aan welke eisen fietslicht moet voldoen? Geel of wit voorlicht, rood achterlicht en reflectoren op de trappers, wielen en achterkant van je e-bike. Je fietslampen moeten recht naar voren of achteren schijnen en ze mogen niet knipperen. Rij veilig verlicht en riskeer geen onnodige boete van € 60.
Lichte kleuren zie je sneller in het donker. Het is daarom aan te raden winterkleding aan te trekken die − naast ademend en waterdicht − licht van kleur zijn. En natuurlijk mag een fietshelm niet ontbreken. Die is weliswaar (nog) niet verplicht, maar een fietshelm kan de kans op hersenletsel na een ongeval met een derde verminderen, zo blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL. Draag daarbij een dunne muts onder je helm en je hoofd is veilig én warm.
De batterij van je elektrische fiets functioneert het best bij een temperatuur rond de 20oC. Het is dan ook normaal dat je fietsaccu bij winterse temperaturen een deel van zijn capaciteit en vermogen verliest – zo’n 25 procent. Extreme kou is echter funest voor je accu. Wil je bij vrieskou de weg op, bescherm je accu tijdens het rijden dan met een thermetische hoes. En na de rit verwijder je de fietsaccu natuurlijk direct en bewaar je hem op kamertemperatuur.
Niet alleen je fietsaccu, ook de oplader behoeft aandacht in de winter. Bewaar de lader ergens waar je veilig kunt opladen: in een droge en geventileerde ruimte waar het niet te warm en niet te koud wordt. De temperatuur mag schommelen tussen de 10 en 20 oC. Laat je accu na een winterse rit eerst een halfuur op kamertemperatuur komen voordat je hem oplaadt. En gebruik altijd de originele lader. Dat komt de accuprestatie beslist ten goede.
Ga je in de winter de weg niet op? Bedenk dan dat je fietsaccu langzaam leegloopt. Deze zelfontlading gaat door totdat er geen enkele spanning meer in je accu zit. En dat is een onherstelbare ramp. Een volledig ontlaadde accu is niet meer te gebruiken, niet meer op te laden en zelfs niet meer te repareren. Check de batterijstatus van je fietsaccu daarom elke maand even als je je e-bike niet gebruikt. Een status tussen 30 en 60% is ideaal.
Natuurlijk fiets je het liefst met de grootste actieradius. Immers: hoe groter de actieradius, hoe verder je met een volle accu kunt fietsen. Met goed opgepompte banden vergroot je je actieradius, alleen is dit in de winter juist níet slim. Als je wat lucht uit je fietsbanden laat lopen, bieden ze meer grip op het wegdek. En dat is wel zo verstandig als het nat en glad is! Ga je graag voor extra veiligheid? Dan zijn winterbanden met meer profiel ook een optie.
Bladeren, modder, pekel van zoutstrooiers. Al het vuil dat aan je e-bike blijft kleven, tast je fiets aan. Dat geldt zeker voor je ketting, die goed moet blijven draaien. Houd je ketting in de winter daarom schoon, droog en goed ingevet met kettingolie. Ook je frame verdient in de winter een extra poetsbeurt. Gebruik een zachte spons en een sopje van afwasmiddel of autoshampoo. Even droogmaken en dan: inwrijven met vuil- en waterafstotende fietsolie.
Met onze tips kom je al een heel eind om je elektrische fiets winterproof te maken. Toch verdient het aanbeveling om een ervaren fietsspecialist naar je e-bike te laten kijken. Staan alle instellingen nog goed? Doen je remmen het naar behoren? Heeft je zadel de goede hoogte? Het klinkt misschien gek, maar je doet er goed aan je zadel in de winter wat lager te zetten. Waarom? Omdat je voeten dan makkelijker bij de grond komen als je uitglijdt.
De laatste wintertip is goed voor de conditie van je fietsaccu én jezelf: gebruik je elektrische fiets regelmatig. Zo blijf je de accu ontladen en opladen en daardoor hou je hem in goede staat. Natuurlijk vermindert de accucapaciteit bij lage temperaturen, maar je weet inmiddels hoe je de winterse omstandigheden kunt trotseren. Met onze tien wintertips!
Lever hem dan in bij de fietsenwinkel! Dan worden alle waardevolle metalen gerecycled. Vind hieronder een inleverpunt bij jou in de buurt.
Maak je fietsverlichting in orde met een wit of geel voorlicht, een rood achterlicht en reflectoren op de achterkant, trappers en wielen.
Van de oorsprong van de fiets tot het groeiende gebruik van e-bikes en het belang van fietsen voor gezondheid.
De website, https://www.legebatterijen.nl plaatst Functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Door op 'Ik ga akkoord' te klikken geef je ook toestemming voor het plaatsen van Marketing cookies, die wel persoonsgegevens verwerken. Zie onze Privacy- en Cookie verklaring voor meer informatie.
Ik ga akkoordNiet akkoord