10 wintertips om veilig de e-bike te gebruiken
Je fietsaccu is niet bestand tegen temperaturen onder het vriespunt. Hoe ga je dan toch veilig de weg op met je e-bike? Tien wintertips!
14 december 2023 2 minuten leestijd
Niet te geloven! Bijna eenderde van alle fietsers in Nederland fietst tegenwoordig elektrisch. Onder 65-plussers is de ‘gewone’ e-bike het meest populair. Jongeren kiezen vaker voor het stoere broertje met de dikke banden: de fatbike. Maar ook de supersnelle speedpedelec wint terrein. Wat zijn de verschillen tussen al die elektrische fietsen en welke regels horen erbij?
Een elektrische fiets is hetzelfde als een e-bike: een fiets die wordt aangedreven door een elektromotor van maximaal 250 watt. Die motor brengt je niet vanzelf van A naar B. Je moet meetrappen om vooruit te kunnen komen, alleen gaat dat veel makkelijker − alsof je altijd de wind in de rug hebt. Sneller ga je ook, maar wel met een maximum. De trapondersteuning van een elektrische fiets gaat tot 25 kilometer per uur. Wel zo veilig in het verkeer.
Een fatbike is ook een elektrische fiets, maar dan een met brede banden − tussen de 3,8 en 5 inch. Een robuuste fiets, geschikt voor offroad en tochten over natte wegen. Net als een ‘gewone’ e-bike heeft een fatbike trapondersteuning tot 25 kilometer per uur. Maar er is één uitzondering. Soms heeft een fatbike een gashendel, waardoor je niet altijd hoeft te trappen. In dat geval is het voor de wet geen fiets, maar een bromfiets, snorfiets of speedpedelec.
Een elektrische fiets heeft ook een snelle variant: de speedpedelec. Een speedpedelec heeft een elektromotor van maximaal 4.000 watt en trapondersteuning tot 45 kilometer per uur. Hij gaat dus net zo snel als een brommer of scooter. Logisch dus dat je met een speedpedelec de regels voor een bromfiets moet volgen. Bij een fatbike met gashendel ligt dat net even anders. Daar heb je typegoedkeurig voor nodig: gaat hij door als bromfiets of snorfiets?
Met een elektrische fiets moet je op het fietspad rijden, als dat er is. Met een speedpedelec mag je het fietspad juist niet op. Je volgt de regels van een bromfiets. Dus je rijdt op het fiets-/brompad, of op de rijbaan. Heb je een fatbike met gashendel van het type snorfiets? Dan volg je de regels voor snorfietsen. Het lastige daarvan is dat die per gemeente verschillen. Meestal mag je op het fietspad rijden, maar in Amsterdam en Utrecht bijvoorbeeld niet.
Met een elektrische fiets moet je extra voorzichtig zijn in het verkeer. Niet alleen omdat je sneller gaat, maar ook omdat je fiets een stuk zwaarder is. De meeste ongelukken gebeuren dan ook tijdens het opstappen, afstappen en remmen. Daarbij heeft je fietsaccu goede verzorging nodig en al helemaal in de winter. Extreme kou is funest. Bescherm je fietsaccu dus goed tijdens het rijden én het opladen. Hoe? Lees het in de tien wintertips voor je e-bike.
Een fietsaccu is een zeer krachtige batterij. Hoe ga je daar veilig en verantwoord mee om? Lees onze veiligheidstips!
Je fietsaccu is niet bestand tegen temperaturen onder het vriespunt. Hoe ga je dan toch veilig de weg op met je e-bike? Tien wintertips!
Maak je fietsverlichting in orde met een wit of geel voorlicht, een rood achterlicht en reflectoren op de achterkant, trappers en wielen.
De website, https://www.legebatterijen.nl plaatst Functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Door op 'Ik ga akkoord' te klikken geef je ook toestemming voor het plaatsen van Marketing cookies, die wel persoonsgegevens verwerken. Zie onze Privacy- en Cookie verklaring voor meer informatie.
Ik ga akkoordNiet akkoord