Lege fietsaccu? Zó gooi je ‘m zonder problemen weg
De elektrische fiets is hip. Maar gooi je de lege fietsaccu niet op de juiste manier weg, dan kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen.
26 juni 2020 2 minuten leestijd
De wens van het kabinet om in 2030 bijna 2 miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben in Nederland is niet alleen ambitieus, het wakkert ook de explosieve vraag naar (zeldzame) grondstoffen aan. Een tekort ligt op de loer.
Met de komst van de lithium(-ion) batterij is er veel veranderd. Zo werd het eindelijk mogelijk om elektrische auto’s te bouwen met een grote actieradius. De lithium batterij en de oplaadbare lithium-ion batterij levert veel meer kracht dan de oude loodaccu en is ook nog eens aanzienlijk lichter. Een ander voordeel is dat de lithium-ion accu dieper te ontladen is, wat het gebruiksgemak en de mogelijkheden ten goede komt.
Lees ook: Lege fietsaccu? Zó gooi je ‘m zonder problemen weg
Voor het maken van lithium-ion batterijen heb je naast lithium, kobalt en nikkel nog een paar zeldzame grondstoffen nodig. Het grote probleem is de ongestilde honger naar die materialen. We hebben er veel van nodig én het liefst vandaag nog. Niet alleen voor elektrische vervoermiddelen, maar ook voor onze smartphone, gehoorapparaat en andere draadloze apparatuur.
Lithium, waarvan je behoorlijk wat kilo’s nodig hebt voor de batterij van een Tesla, is gelukkig bijna overal te vinden: in het zeewater en in de grond. De winning ervan vindt zijn weerslag op het milieu, maar lijkt overbrugbaar, mits de regels goed gevolgd worden.
Kobalt is op dit moment maar in een handjevol landen in de wereld te vinden, met Congo als grootste leverancier. De bodems van de oceanen liggen ook vol met kobalt, maar de winning is economisch nog niet rendabel. In Congo nemen ze het niet zo hoog op met regels rondom de winning van het giftige goedje: de mensenrechten worden geschonden en er wordt weinig gedaan om schade aan het milieu te beperken.
Lees ook: Komen mijn ingeleverde batterijen in de derde wereld terecht?
Nieuwe mijnen lijkt het antwoord. Maar ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Voordat een mijn rendabel is ben je al snel een paar jaar verder. Afgezien van de milieuschade is de hele keten van delving tot raffinage en verwerking complex.
Recycling is een easy win. Het zal de explosieve vraag naar de grondstoffen op dit moment niet kunnen evenaren, maar Nederland heeft samen met de rest van Europa een uitstekend netwerk om afgedankte (lithium) accu’s en batterijen te recyclen, waarbij de belangrijkste stoffen worden teruggewonnen. We moeten dan wel met z’n allen onze lege batterijen of accu’s niet in de prullenbak gooien, maar inleveren bij één van de ruim 27.000 inleverpunten van Wecycle of bij de milieustraat.
Wil jij ook jouw steentje bijdrage? Lever dan jouw lege batterijen en accu's in bij één van de ruim 27.000 inleverpunten van Wecycle. Wij zorgen voor een verantwoorde recycling.
De elektrische fiets is hip. Maar gooi je de lege fietsaccu niet op de juiste manier weg, dan kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen.
Overal waar je batterijen kunt kopen, kun je ze ook weer inleveren als ze leeg zijn. Maar wat gebeurt er dan mee?
De website, https://www.legebatterijen.nl plaatst Functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.
Door op 'Ik ga akkoord' te klikken geef je ook toestemming voor het plaatsen van Marketing cookies, die wel persoonsgegevens verwerken. Zie onze Privacy- en Cookie verklaring voor meer informatie.
Ik ga akkoordNiet akkoord