De fatbike: voor- en nadelen op een rij - Legebatterijen

De fatbike: voor- en nadelen op een rij

20 augustus 2024 2 minuten leestijd

Wie kent hem niet: de fatbike. Deze stoere elektrische fiets met zijn dikke banden is immens populair, vooral onder jongeren. Logisch, want hij heeft wel wat weg van een scooter. Maar dan zonder leeftijdsgrens, zonder rijbewijs en zonder helmplicht. Echt veilig is dat niet, blijkt uit het toenemende aantal fatbike-ongelukken. Hoog tijd om de balans op te maken.

Veelzijdige elektrische fiets met grip

Oorspronkelijk werd de fatbike vooral gebruikt voor offroad rijden. Dankzij de brede banden, tussen de 3,8 en 5 inch, is de fiets daar uitermate geschikt voor. Elk uitdagend terrein met sneeuw, zand of modder is begaanbaar. Die veelzijdigheid vind je niet snel in een andere elektrische fiets. Tegenwoordig zie je de fatbike vooral in de stad, waar de brede banden over de ongelijkmatige wegen en fietspaden zorgen voor extra stabiliteit, comfort en grip. Tel daar het robuuste design bij op, en we begrijpen de grote aantrekkingskracht van de fatbike.

Geen helm en makkelijk op te voeren

De aantrekkingskracht van de fatbike reikt nog verder, vooral voor jongeren. Dat heeft twee redenen. Ten eerste hoef je op een fatbike geen helm te dragen, in tegenstelling tot wanneer je op een snorfiets rijdt. Ten tweede is een fatbike heel makkelijk op te voeren. Daar hoef je geen monteur voor te zijn. Je bekijkt een online tutorial en bouwt de trapondersteuning tot 25 kilometer per uur zelf om naar de opgevoerde variant. Een koud kunstje. Voor je het weet, haal je snelheden van 45 kilometer per uur. Maar ja, dan rij je wel op een illegaal voertuig.

Opgevoerde fatbike: verboden op de weg

Wat veel mensen niet beseffen, is dat je met een opgevoerde fatbike de weg niet op mag. Het is voor de wet namelijk geen fiets meer, maar een brommer. En daar gelden nu eenmaal andere regels voor. En ja, óók als je met je opgevoerde fatbike niet sneller gaat dan 25 kilometer per uur. Het gaat erom dat je de constructie van de fiets hebt veranderd: de trapondersteuning stopt niet meer bij de voorgeschreven snelheid. Dat heeft zeer nadelige consequenties. En niet alleen omdat je drie boetes van € 1385 in totaal kunt krijgen.

Nog meer nadelen van je fatbike opvoeren

Het spreekt voor zich dat te hard rijden in een drukke stad gevaarlijk kan zijn. Een fatbike is ook niet ontworpen voor hoge snelheden. Zo gaat het remmen in noodsituaties lang niet zo goed als je op zo’n moment hoopt, zeker niet met remsystemen als V-brakes en rollerbrakes. En ben je betrokken bij een ongeval met een opgevoerde fatbike, dan kun je flink in de problemen komen als je zelf aansprakelijk bent. Een aansprakelijkheidsverzekering zal de schade niet dekken en dat kan je, zeker bij letselschade, behoorlijk duur komen te staan.

Fatbike niet toegestaan op verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland beaamt dat opgevoerde fatbikes een gevaar op de weg zijn. Zij gaan zelfs nog een stapje verder en stellen dat een fatbike – dus niet alleen de opgevoerde variant – geen fiets is. Dit omdat de fatbike de potentie heeft om hoge snelheden te bereiken, zelfs zonder te trappen. Er zouden regels moeten komen om de verkeersveiligheid te waarborgen, vindt Veilig Verkeer Nederland. Zelf hebben zij alvast één veiligheidsbesluit genomen: kinderen mogen hun verkeersexamen in groep 7 en 8 niet afleggen op de fatbike.

De balans opgemaakt voor de fatbike

Voordelen:
  • Geschikt voor offroad tochten
  • Stoer en robuust design
  • Veel grip op elke ondergrond
  • Comfortabel en stabiel rijden
Nadelen:
  • Onveilig zonder helm
  • Gevaarlijk goed op te voeren
  • Moeilijk te verzekeren
  • Niet toegestaan bij verkeersexamen
  • Kwalitatief slechte onderdelen in omloop
Opgevoerde fatbike:
  • Illegaal: mag de weg niet op
  • Hard rijden is gevaarlijker
  • Remmen bij nood is moeilijker
  • Veel en hoge boetes
  • Geen dekking bij aansprakelijkheid

Toch een fatbike: hier kun je op letten

Wil je ondanks de veiligheidsrisico’s graag een fatbike? Onderwerp de belangrijkste onderdelen dan aan een kwaliteitscheck, zoals de motor, de fietsaccu en het remsysteem. Hydraulische schijfremmen, die ook vaak op mountainbikes zitten, zijn het veiligst: die raken nooit oververhit en blijven bij elk weertype uitstekend functioneren. Ga verder altijd voor een fatbike die aan de EN-15194-norm voldoet. Die is uitvoerig getest, dus dan zit je zeker goed. En ook nog eens comfortabel op de zachte buddyseat, en met een helm op extra veilig!

Zorg goed voor de fietsaccu van je fatbike

Een fietsaccu van een fatbike is een zeer krachtige batterij. Hoe ga je daar veilig en verantwoord mee om?  Lees het in onze tips!

Naar de 10 tips

  • Dit artikel delen: