Gemiddeld kunnen elektrische auto’s nu tussen de 130 en 175 kilometer afleggen. Daarna moeten ze weer een paar uur aan de oplader. Met de nieuwe accu die onderzoekers van het Duitse Fraunhofer Instituut en Systems (IKTS) ontwikkelden, kunnen elektrische auto’s tot wel 1000 kilometer rijden. Dat is ruim vijf keer zo veel!

Minder ruimte, minder energie

Hoe dat zit? In de elektrische auto’s van nu zitten honderden, zo niet duizenden, batterijcellen. Samen met alle behuizing en draden kost dat bijna de helft van je autoruimte. Daarnaast ontstaan er steeds elektrische weerstandjes als de cellen aan elkaar worden gekoppeld. Dat gaat ten koste van de energie en dus van de kilometers. In het nieuwe ontwerp zijn de batterijcellen op zo’n manier gestapeld, dat het én minder ruimte én minder energie kost. En je er dus langer mee kunt rijden.

Drie jaar geduld

Dit ontwerp is alleen nog maar getest in een laboratorium trouwens, dus nog niet in echte auto’s. De batterijen zijn dan ook nog niet in het goede formaat gemaakt. Als dat gedaan is, kunnen ze in elektrische auto’s worden geplaatst. Het is de bedoeling dat de eerste testauto’s over drie jaar rondrijden. En misschien kunnen we de accu tegen die tijd binnen een paar seconden opladen

  • Dit artikel delen: